Specjalista SEO

Kim jest specjalista SEO?

Jak sama nazwa wskazuje, specjalista SEO zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych. Osoba ta jest odpowiedzialna za poprawną optymalizację strony, nie tylko pod względem kodu, ale także treści, czyli contentu. Nie bez znaczenia są także umiejętności w zakresie linkowania. Wszystkie zadania musi wykonać zgodnie z wytycznymi Google'a.

Specjalista SEO to pojęcia dość ogólne, bo tak naprawdę taką osobą jest także:


Specjalizacji jest sporo, więc jeśli poszukujemy specjalisty, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że jedna osoba nie zajmie się całą optymalizacją witryny, a cały sztab specjalistów będzie uczestniczył w tych działaniach.

Cechy dobrego specjalisty SEO

Wykwalifikowany personel w agencji pozycjonerskiej jest gwarantem odniesienia sukcesu witryny internetowej. Ważne są nie tylko jego umiejętności i wiedza z zakresu optymalizacji, ale także odpowiednie podejście do zleceń oraz do samego klienta. Jakie cechy powinien posiadać dobry specjalista SEO?

  1. Zmysł analityczny. Ekspert SEO powinien logicznie i analitycznie myśleć. Analiza raportów, statystyk, wykresów, danych, to część zadań wchodzących w działania optymalizacji, zwłaszcza przed ustaleniem strategii pozycjonowania. Wówczas wykonuje się audyt, czyli dogłębną analizę, ocenę i weryfikacja strony www.
  2. Cierpliwość i opanowanie. Proces pozycjonowania witryna to proces złożony i długotrwały. Na efekty trzeba czekać nawet kilka miesięcy, dlatego tak ważna jest wytrwałość w dążeniu do celu.
  3. Kreatywność. Twórcze myślenie to podstawa, zwłaszcza w przypadku tworzenia unikalnych treści na stronę www, które muszą być nasycone słowami kluczowymi, a link prowadzący do strony powinien być umieszczony we właściwym miejscu. Dodawane na witrynę treści nie powinny być duplikatami, nie powinny być podobne. Takie teksty będą bardzo zaniżały jakość strony.
  4. Kreatywność w przypadku optymalizacji strony dotyczy także sposobów na zdobywanie linków (link building).
  5. Chęć doskonalenia się. Dobremu specjaliście zależy na rozwoju zawodowym. Google co jakiś czas wprowadza zmiany w algorytmach wyszukiwania, o których pozycjoner powinien wiedzieć, by móc skutecznie wykonywać swoją pracę. Nowoczesny marketing internetowy - tu też co jakiś czas zachodzą zmiany, wchodzą nowe trendy, które należy kontrolować.
  6. Dociekliwość i upór. Czasami bywa tak, że ciężko jest wyeliminować jakiś problem i nie do końca wiadomo, gdzie szukać przyczyny. Specjalista SEO nie powinien się poddawać. Wręcz przeciwnie, powinien być wnikliwy i do skutku szukać błędu, by móc go całkowicie wyeliminować.


Zadania specjalisty SEO

Specjalista SEM zajmuje się optymalizacją strony. Jest to złożony proces, w którym bardzo ważna jest znajomość szczegółowych, często skomplikowanych, zasad związanych z optymalizacją serwisu internetowego. Zastanawiasz się, jaka jest różnica między SEO a SEM? Każdy pracownik firmy pozycjonerskiej bez trudu odpowie na to pytanie, bo do jego zadań należy także doradztwo i konsult

Zobacz, jakie usługi, zadania świadczy osoba odpowiedzialna za tworzenie i pozycjonowanie stron www.

1. Analiza konkurencji.

To bardzo istotne zadanie, dzięki któremu będziesz mógł poznać ofertę konkurencji, a także zbadać, jak przedstawia się ich sytuacja na rynku. Dostęp do takich informacji, jak poznanie, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się konkurencja, jakich metod używa itp. daje ogromną przewagę w rozwijaniu usług e-commerce. Realizacja działań dotyczących analizy konkurencji, czyli poznanie jej mocnych i słabych stron pozwoli poznać strategię rywala, a tym samym zaoferować klientom coś, co ich zainteresuje i spowoduje, że odwiedzą właśnie naszą stronę.

2. Audyt SEO.

Specjalista SEO zanim przystąpi do optymalizacji witryny, musi „zbadać” stronę pod kątem występujących na niej błędów. Musi wykonać audyt, czyli analizę strony internetowej, która ma być poddana pozycjonowaniu. Jest to dość żmudne zadanie, ale niezwykle ważne, dlatego osoba przeprowadzająca weryfikację strony, powinna w pełni zaangażować się w działania i dokładnie wykonać audyt, by późniejsza optymalizacja przyniosła zamierzone efekty. Korzystanie z narzędzi pozycjonerskich, takich jak Google Analytics, z pewnością ułatwi audyt.

3. Badanie słów kluczowych.

Dobranie słów kluczowych i odpowiednie nasycenie ich na poszczególnych podstronach witryny znacząco wpłynie na jakość treści. Ważne jest, aby liczba fraz była optymalna. Jeśli będzie ich zbyt wiele na stronie, algorytmy Google'a uznają tekst za zbyt sztuczny, mało wiarygodny. Podobnie będzie z użytkownikami odwiedzającymi witrynę. Od razu wyczują, że teksty są mało wartościowe, przygotowane tylko po to, by umieścić w nich frazy kluczowe, a nie zaciekawić odbiorcę. Osoba odpowiedzialna za optymalizację dobiera frazy kluczowe, choć klient także ma prawo zaproponować własną listę słów. Jeśli jesteś klientem i wiesz, na jakie frazy chciałbyś, aby Twoja strona byłą pozycjonowana, zapisz je i przekaż agencji. Z pewnością będzie wdzięczna za taką wskazówkę.

4. Przygotowywanie strategii.

Kolejny ważny etap związany z pozycjonowaniem stron. Zadanie to wymaga od pracownika SEO ogromnego zaangażowania. Od powodzenia tych działań zależy cały proces pozycjonowania. Jeśli użyte metody okażą się trafne, optymalizacja strony przebiegnie bez jakichkolwiek komplikacji. Przystąpienie do optymalizacji wymaga dostępu do strony, dlatego należy uzyskać zgodę od klienta. W razie sprzeciwu trzeba wytłumaczyć klientowi, że specjalista nie jest w stanie wypozycjonować strony, jeśli nie uzyska zgody klienta do strony, na której muszą być wprowadzane zmiany, zarówno w kodzie źródłowym, jak i w treści. Podanie takich informacji to norma w komunikacji między klientem a agencją reklamową. Oczywiście klient ma prawo odmówić, jednak wiąże się to z rezygnacją ze świadczenia usługi.

5. Monitorowanie pozycji i raportowanie pracy.

Ostatnie zadanie to monitorowanie pozycji oraz przygotowywanie raportów z wykonywanych działań dla partnerów, z którymi się współpracuje. Umiejętność przetwarzania danych o firmie, a w zasadzie jej usług w sieci, to główne zadanie osoby odpowiedzialnej za optymalizacje stron klientów. To jednak nie wszystko. Nie wystarczy podnieść pozycji strony, trzeba ją jeszcze utrzymać jak najdłużej na osiągniętej pozycji. To wymaga stałej kontroli witryny, monitorowania jej pozycji i analizowania statystyk. Stały kontakt z klientem jest bardzo ważny podczas całego procesu pozycjonowania strony. Można kontaktować się na różne sposoby. Zwykle wystarczy podanie numeru telefonu, choć kontakt poprzez adres e-mail jest równie częstym sposobem komunikacji.

Specjalista SEO praca - oferty pracy

Gdzie znaleźć interesujące propozycje zatrudnienia? Informacji należy szukać w Internecie, ale nie jest to jedyny kanał komunikacji między specjalistą SEM i SEO a potencjalnym pracodawcą. Równie istotne jest szukanie ofert w branży SEO i SEM w prasie o tematyce związanej ściśle z marketingiem internetowym. Warto przejrzeć także popularne portale, konta firm w social mediach. Media społecznościowe to cenne źródło informacji o ofertach pracy w branży SEM, SEO. Nie bez znaczenia jest także posiłkowanie się opinią znajomych, którzy polecą dobrego specjalistę, z którego usług mieli okazję skorzystać.

Chcesz spróbować świadczenia usług na własną rękę? Nic nie stoi na przeszkodzie. Interesuje Cię praca SEO? Jesteś na początku robienia kariery w w tej branży? Uczęszczaj na kursy, szkolenia, warsztaty. Zdobywaj wiedzę z zakresu marketingu internetowego, dowiedz się, jakie wymagania stawia Google, aby móc samodzielnie przeprowadzić optymalizację strony zgodnie z wytycznymi wyszukiwarek, spróbuj poprowadzić kampanię w Google Ads, załóż fanpage'a na Facebooku. Zdobywaj doświadczenie, a na pewno zdobędziesz klientów i rozwiniesz własny e-biznes w Internecie.